Ratas tehnika ajaloos
Ratas on üks inimkonna varasemaid tehnilisi leiutisi. Ratast peetakse ajaloos üheks tähtsaimaks leiutiseks. Ratta leiutamise täpset aega ei teata, kuid ajaloolased oletavad, et inimene kasutas ratast juba tuhandeid aastaid tagasi. Seda hakati kasutama umbes 5000 aastat tagasi.
Kõigepealt pandi rattad alla saanikujulistele lohistitele ja nii saadi ratasveok – vanker.
Veonduses kasutatavad ratast hakati õige pea kasutama ka tootmises. Esimesteks pöörleva ratta kujuga töövahendiks oli potikeder.
Tehnika ajaloo suursündmuseks sai vesiratta leiutamine veidi enne meie ajaarvamise algust.
Ratas on kettakujuline lihtmasin, mis pöörleb ümber oma telje. Ratas on keerukate masinate üks põhiline osa, sest ta suudab liikumist vähese hõõrdumisega üle kanda ja selle suunda muuta. Ratta põhilised ülesanded on maapinna ja sõiduki vahelise hõõrdejõu vähendamine, pöörlemise ülekandmine ning energia salvestamine (hoorattas). Ratas koosneb rummust, pöiast ja neid ühendavatest kodaratest, kuid leidub ka ilma kodarateta, kettakujulisi rattaid.
Enne ratta leiutamist tuli inimestel raskeid esemeid omal jõul lükata või lohistada. Arvatavasti tekkis ratta kui veovahendi loomise mõte mäest alla veerevat kivi jälgides. Vanad egiptlased kasutasid püramiidide ehitamisel palke, mille abil oli suuri kiviplokke hõlpsam vedada. Esimene ratastega sõiduk oli puust vanker, mis pärineb umbes 3200. aastast eKr.
Kodaratega rattad võeti kasutusele umbes 2000 eKr. Need olid kergemad ja kiiremad kui täiskettad ning sobisid hästi Rooma võistluskaarikutele.
Terasest ja alumiiniumist kodaratega rattaid hakati valmistama 19. sajandi alguses. Hea vastupidavuse tõttu hakati neid kasutama ka jalgrataste, autode ja lennukite valmistamisel.
Kodaratega rattad võeti kasutusele umbes 2000 eKr. Need olid kergemad ja kiiremad kui täiskettad ning sobisid hästi Rooma võistluskaarikutele.
Terasest ja alumiiniumist kodaratega rattaid hakati valmistama 19. sajandi alguses. Hea vastupidavuse tõttu hakati neid kasutama ka jalgrataste, autode ja lennukite valmistamisel.